Wednesday 7 November 2012

Dunia Sains dan Teknologi


Salam 1 Malaysia,
Matapelajaran Dunia Sains dan Teknologi ini direka untuk memberi pendedah kepada para pelajar tentang Sains. Suatu masa dahulu, matapelajaran Sains hanya diajar untuk pelajar Tahap 2, iaitu tahun 4, 5, dan 6. Kini para pelajar, akan didedahkan kepada kepada ilmu sains sejak awal lagi, iaitu Tahun 1. Matlamat kurikulum Sains Sekolah Rendah ini adalah untuk menanam minat dan mengembangkan kreativiti murid melalui pengalaman dan penyiasatan bagi menguasai ilmu sains, kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir serta sikap saintifik dan nilai murni.

Seperti sedia maklum, dasar baru KSSR telah banyak memberi perubahan kepada industri pendidikan. Matapelajaran Dunia Sains dan Teknologi diperkenalkan kepada murid Tahap Satu bagi menggantikan mata pelajaran Sains. Tema ini menggabungkan elemen Sains, Reka Bentuk & Teknologi (RBT), dan Teknologi Maklumat & Komunikasi (TMK). Bagi tujuan pelaksanaan di Tahap Satu, elemen RBT dan TMK digabungjalinkan dalam Standard Sains. Selain itu modul penggunaan TMK turut disediakan bagi membolehkan guru membimbing murid mengaplikasikan TMK dalam pembelajaran.


Anda boleh ,merujuk slide ini untuk mengetahui tentang Dunia Sains dan Teknologi secara lebih mendalam. Secara keseluruhannya, matapelajaran ini telah banyak membantu murid dalam mengenal teknologi terutamanya bagi pelajar luar bandar. 

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com